Asiantuntijoiden kirjoituksia ajankohtaisista kielikysymyksistä. Laaja blogi- ja kolumniarkisto, kysymyksiä ja vastauksia -osio, teemakoosteita.

rss Tiedotteet 2015

14.9.2015 10.43

12 hyvää uutista virkakielestä ─ äänestä paras!

Olisitko uskonut, että selkeä ja hyvin kohdistettu tiedottaminen vähentää kyselyjä ja tiedusteluja peräti 75 prosenttia? Tai että virkamiehet hyvän kurssin ansiosta todella innostuisivat muuttamaan kielenkäyttöään asiakkaalle sopivaksi? Tiesitkö, että potilaan kipu ja ahdistus voivat vähentyä ja paraneminen nopeutua, jos potilasohje on kirjoitettu selkokielellä?

Virkakielikampanjan Onnistumistarinat-kilpailussa on mukana 12 esimerkkiä tavoista parantaa viranomaisten tekstejä ja viestintää. Tänään alkaa äänestys parhaasta tarinasta. Voittaja palkitaan kampanjan päätöstilaisuudessa 13.10. Säätytalossa.

Äänestämään pääsee virkakielikampanjan verkkosivuilta, ja eniten ääniä saanut tarina voittaa kilpailun. Äänestä ja innostu itsekin ja vinkkaa myös muille. Onnikin voi suosia, sillä äänestäjien kesken arvotaan kirjapalkintoja.

Äänestysaika on 14.–30.9.2015.

Kilpailuun osallistuvat Helsingin rakennusvirasto, Kela, Maahanmuuttovirasto, Maanmittauslaitos, Maaseutuvirasto, Satakunnan sairaanhoitopiiri, työsuojeluhallinto, Uudenmaan liitto, Verohallinto ja ympäristöministeriö.

Viranomaiset ovat kehittäneet monia hyviä käytäntöjä, jotka tuottavat parempaa virkakieltä. Hyvän virkakielen toimintaohjelmassa (2014) ne halutaan tuoda muidenkin viranomaisten tietoon, ja sitä varten käynnistettiin virkakielikampanjan Onnistumistarinat-kilpailu.

Linkki Onnistumistarinoihin

Linkki äänestyslomakkeeseen

Lisätietoja antavat

Aino Piehl p. 0295 333 271, aino.piehl[ät]kotus.fi

Ulla Tiililä p. 0295 333 294, ulla.tiilila[ät]kotus.fi


Palaa otsikoihin



Kyselyyn
Till undersökningen

Asiakaskysely 2017 / Kundundersökning 2017

Ehtisitkö vastata Kotimaisten kielten keskuksen (Kotuksen) asiakastyytyväisyyskyselyyn? Vastaaminen vie aikaa muutaman minuutin.

Toki, vie minut kyselyyn Kiitos, vastaan myöhemmin Ei kiitos, en vastaa tällä kertaa

Delta gärna i Språkinstitutets kundundersökning! Frågorna tar några minuter att besvara.

Ja tack, jag deltar gärna Tack, jag deltar senare Nej tack, jag deltar inte den här gången