Asiantuntijoiden kirjoituksia ajankohtaisista kielikysymyksistä. Laaja blogi- ja kolumniarkisto, kysymyksiä ja vastauksia -osio, teemakoosteita.

Kotuksen uutiset 2017

21.3.2017 13.30

Kotus tsättää

Tsättäämiskokeilu aloitetaan auttamalla asiakkaita löytämään tietoa.

Kotimaisten kielten keskus on avannut verkkosivuillaan tsätin. Aluksi toiminta on harjoittelua ja tsätti on auki satunnaisesti.

”Tsättiin voi syntyä ruuhkaa eikä kaikkia jonossa olijoita välttämättä pystytä palvelemaan. Toivomme asiakkailta kärsivällisyyttä”, kertovat Kotuksen tsättääjät Suvi Syrjänen ja Risto Uusikoski.

”Tämä on kaikille meille uutta, mutta opiskellaan! Iloisin mielin olemme palvelemassa tiedonhakijoita.”

Tsättiin pääsee kaikkien Kotuksen suomenkielisten verkkosivujen (www.kotus.fi) oikeassa alakulmassa olevasta tsättikuvakkeesta. Kun tsätti on auki, kuvakkeessa lukee Tsätti auki. Kun tsätti on kiinni, kuvakkeessa lukee Tsätti kiinni.

Ensin apua etsimisessä

Alkuvaiheessa tsätissä autetaan asiakkaita löytämään etsimänsä Kotuksen verkkopalveluista. Kevään aikana tsätissä aletaan antaa myös kielineuvontaa.

Päätökset tsättäämisen jatkosta tehdään vuoden 2017 loppupuolella. Kaikki palaute on tervetullutta.

Verkkopalveluja parannetaan

Kotus on viime vuosina pyrkinyt monipuolistamaan ja parantamaan verkkopalvelujaan. Asiakkailta saadun palautteen perusteella uudistukset ovat olleet tervetulleita ja niissä on onnistuttu hyvin.

Verkkosivuja on parannettu sekä sanakirjoja, kieli- ja nimiohjeita ja kieliaineistoja on tuotu verkkoon. Kotuksella on suomen- ja ruotsinkielinen tili Twitterissä, ja Youtubeen on avattu Kotus-kanava. Videoita julkaistaan myös Kotuksen verkkosivuilla. Facebookissa Kotuksella on Språkbruk-sivu ja Virkakieli-sivu.

Tsätin esittely
Kotus verkossa (tietoa verkkopalveluista)
Palaute Kotuksen verkkopalvelusta (verkkolomake)
Suvi Syrjänen: Käytätkö chatia vai tsättiä? (Kotus-blogi 21.3.2017)

Palaa otsikoihin