Asiantuntijoiden kirjoituksia ajankohtaisista kielikysymyksistä. Laaja blogi- ja kolumniarkisto, kysymyksiä ja vastauksia -osio, teemakoosteita.

Vesa Heikkinen Kuva: Otso Kaijaluoto (Kuvain)

Vesa Heikkinen on suomen kielen dosentti ja erityisasiantuntija Kotimaisten kielten keskuksessa sekä www.kotus.fi-sivuston päätoimittaja. Hän on paneutunut virka- ja säädöskieleen, journalismin, politiikan ja somen kieleen, kieleen liittyviin valta-, intertekstuaalisuus- ja ideologiakysymyksiin sekä ymmärtämiseen ja kielitietoisuuteen.

rss

10.4.2014 15.08
Vesa Heikkinen

Twiittaaja ei viittaa kintaalla

Kotus nyt Twitterissä.

Kielitoimiston sanakirja kertoo, että ilmausta viitata kintaalla käytetään silloin, kun halutaan sanoa, että asiasta ei välitetä. Esimerkiksi viranomaisia moititaan usein kintaalla tai kinttaalla viittaamisesta ja siitä, että byrokraatit eivät lotkauta korvaansa kansalaisille – eivät siis ota kuuleviin korviinsa, eivät välitä.

Kotimaisten kielten keskus pyrkii kuuntelemaan, välittämään, keskustelemaankin. Yksi tärkeimmistä viestintäkanavistamme on verkko, ja esimerkiksi Kotus-blogi on jo viitisen vuotta pyrkinyt palvelemaan kieliasioista kiinnostuneita kansalaisia. Kiitos kaikille lukijoillemme ja keskusteluihin osallistuneille sekä aiheita ehdottaneille ystävillemme! Jatketaan tästä!

Nyt Kotus on myös Twitterissä, ja vastaanotto on ollut lämmin. Twitterissä tiedotamme kieliasioista ja osallistumme keskusteluihinkin tilanteen ja mahdollisuuksiemme mukaan. Tervetuloa seuraamaan sinnekin!

Kotimaisten kielten keskus Twitterissä

Kotuksen suomenkielinen Twitter-tili

Kotuksen ruotsinkielinen Twitter-tili


Palaa otsikoihin | 1 puheenvuoro | Keskustele

12.4.2014 13.52
Pekka Hjelt
Kintaalla viittaaminen
Kun nuoriso kynäile, historia unohtuu. Kintaalla viittamisesta tuli vitsi ammottavina aikoina, kun radion STT:n uutisissa sanottiin: "viittaamme Päivän peiliin" Jossain hupiohjelmassa se sai nopeasti lisän "kintaalla". Nykypolvi ei enää edes muista radion lähettäneen STT:n uutisia puhumattakaan Päivän peilistä, jota ei liene televisiossa nähty.


Kyselyyn
Till undersökningen

Asiakaskysely 2017 / Kundundersökning 2017

Ehtisitkö vastata Kotimaisten kielten keskuksen (Kotuksen) asiakastyytyväisyyskyselyyn? Vastaaminen vie aikaa muutaman minuutin.

Toki, vie minut kyselyyn Kiitos, vastaan myöhemmin Ei kiitos, en vastaa tällä kertaa

Delta gärna i Språkinstitutets kundundersökning! Frågorna tar några minuter att besvara.

Ja tack, jag deltar gärna Tack, jag deltar senare Nej tack, jag deltar inte den här gången