Asiantuntijoiden kirjoituksia ajankohtaisista kielikysymyksistä. Laaja blogi- ja kolumniarkisto, kysymyksiä ja vastauksia -osio, teemakoosteita.

Vesa Heikkinen Kuva: Otso Kaijaluoto (Kuvain)

Vesa Heikkinen on suomen kielen dosentti ja erityisasiantuntija Kotimaisten kielten keskuksessa sekä www.kotus.fi-sivuston päätoimittaja. Hän on paneutunut virka- ja säädöskieleen, journalismin, politiikan ja somen kieleen, kieleen liittyviin valta-, intertekstuaalisuus- ja ideologiakysymyksiin sekä ymmärtämiseen ja kielitietoisuuteen.

rss

28.10.2010 15.56

Tuhansien lomakkeiden maa

Kaikki yhdeltä luukulta, myös 4 000 lomaketta.

Eilen avattiin virallisesti Suomi.fi-portaali. Hieno homma ja onnittelut tekijöille!

Tavoitteena on tarjota julkisen hallinnon palvelut kansalaisille yhdestä osoitteesta. Portaalissa on linkit kaikkien valtionhallinnon organisaatioiden ja kuntien palveluihin.

Tämänhän on suorastaan liian hyvää ollakseen totta! Mainiota!

Kun ensi-ilostani toivun, suuni loksahtaa auki kuin hauella haavissa. Mitä tuossa lukeekaan: Asiointipalveluja n. 750 ja tulostettavia lomakkeita yli 4000 kpl.

Toistan: tulostettavia lomakkeita yli 4 000. Neljä tuhatta.

Yli. Neljä. Tuhatta. Lomaketta.

Lomake.

Loma.  Lo. Ma.


Palaa otsikoihin | 3 puheenvuoroa | Keskustele

29.10.2010 21.33
Jukka K. Korpela
”Avattiin”?
Suomi.fi on ollut olemassa ainakin vuodesta 2001 alkaen, jos uskomme archive.org-sivustoa, ja miksi emme uskoisi? Jotkut meistä ovat jopa käyneet suomi.fi:ssä menneinä vuosina.

Mutta kuka uskoo, että sieltä vieläkään löytyvät kaikki julkisen hallinnon palvelut? Minä en.

Kuka kertoisi, mihin ”portaaleja” (suom. porttikäytäviä) tarvitaan?
29.10.2010 22.38
Korjaaja
On vain yksi lomake
Lomakeita on vain yksi ja se on kaavake, jolla haetaan lomaa.
29.10.2010 23.34
Vesa Heikkinen
Ok, onhan tuo suomi.fi ollut tosiaan olemassa jo vuosia. Ylläpitäjien mukaan ensimmäinen versio on julkaistu keväällä 2002. Nyt siis avattiin "uusittu Suomi.fi-portaali", kuten avaajat itse ilmoittavat.

Portaalin tavoite on minusta oikein hyvä. Ei nyt volloteta siitä turhaan.

http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/ajankohtaista/uutisarkisto/uusittu_Suomifi-portaali_on_avattu/index.html


Kyselyyn
Till undersökningen

Asiakaskysely 2017 / Kundundersökning 2017

Ehtisitkö vastata Kotimaisten kielten keskuksen (Kotuksen) asiakastyytyväisyyskyselyyn? Vastaaminen vie aikaa muutaman minuutin.

Toki, vie minut kyselyyn Kiitos, vastaan myöhemmin Ei kiitos, en vastaa tällä kertaa

Delta gärna i Språkinstitutets kundundersökning! Frågorna tar några minuter att besvara.

Ja tack, jag deltar gärna Tack, jag deltar senare Nej tack, jag deltar inte den här gången