Asiantuntijoiden kirjoituksia ajankohtaisista kielikysymyksistä. Laaja blogi- ja kolumniarkisto, kysymyksiä ja vastauksia -osio, teemakoosteita.

Vesa Heikkinen Kuva: Otso Kaijaluoto (Kuvain)

Vesa Heikkinen on suomen kielen dosentti ja erityisasiantuntija Kotimaisten kielten keskuksessa sekä www.kotus.fi-sivuston päätoimittaja. Hän on paneutunut virka- ja säädöskieleen, journalismin, politiikan ja somen kieleen, kieleen liittyviin valta-, intertekstuaalisuus- ja ideologiakysymyksiin sekä ymmärtämiseen ja kielitietoisuuteen.

rss

2.11.2010 10.40

Argumenttien argumentti

Opetusministeri sen sanoi: kansainväliset ympyrät.

Peruskoulun oppiaineista käydään taas kiivastakin keskustelua. Uutisten mukaan hallitus linjaa perusopetuksen uudistusta tällä viikolla.

Kesällä asiasta saatiin työryhmämietintö. Siinä ehdotettiin uusiksi aineiksi draamaa ja etiikkaa.

Opetusministeri Henna Virkkunen on (Helsingin Sanomien 23.10.2010 mukaan) sitä mieltä, että etiikasta ei tule uutta oppiainetta, mutta draamasta tulee. Hesarin jutun mukaan Virkkunen puolustaa draamaa pontevasti:

"On aivan ilmeinen tarve sille, että suomalaiset oppivat ilmaisemaan itseään, olemaan vuorovaikutuksessa toisten kanssa ja esiintymään. Kansainvälisissä ympyröissä olemme helposti seinäkukkasia."

Siinä se taas livahti, argumentti, jolla voi perustella melkein mitä tahansa poliittista tai muuta kantaa: kansainvälisyys. Herää joitakin kysymyksiä, muun muassa se, eikö kansainvälisissä ympyröissä tarvita etiikkataitoja? Ja eikö tuota muka itsestään selvää kansainvälisyysmöhkälettäkin pitäisi jotenkin, niin, perustella?



Palaa otsikoihin | 2 puheenvuoroa | Keskustele

2.11.2010 17.52
Hurtta
Nokia?
Jos vertaa esimerkiksi youtubesta Suomen kansainvälisimmän firman eri tasoilla istuvien tekijöiden esiintymisiä useimpien muiden kansainvälisten yritysten tekijöiden vastaaviin esiintymisiin viime vuosina, ymmärrät tarpeen.

Kun olet riittävän monta kertaa seurannut vierestä kun kotimainen kollega on neuvotteluissa helisemässä vähänkään nopearytmisemmän ulkomaisen neuvottelijan kanssa, ymmärrät tarpeen.

Draamaa ei tarvitse kylläkään myydä vain kansainvälisyydellä;

Kun katsot, miten kehnosti valtaosa suomalaisista poliitikoista oikeasti esiintyy julkisuudessa, ymmärrät tarpeen.

Tarve draamalle on, mä en vaan oo ihan varma mitä muuta, jo liian tiukille rahoitettua oppiainetta sen pitäisi polke ohuemmaksi.
5.11.2010 20.10
Jukka K. Korpela
Järkeä?
Draaman opettaminen koulussa olisi vitsi, jos koulupoliitikoilla olisi jäljellä hiukankaan huumorintajua. Mutta eihän heillä voi olla, koska kouluissa ei ole huumoria oppiaineena!

Nimimerkille ”Hurtta” huomautan, että suomalaisten kömpelyys ei draaman opettamisella muutu miksikään. Ja kun koulu kokonaisuudessaan opettaa teennäistä, teeskenneltyä, jäykkää ja opettajia mielistelevää käyttäytymistä, on ihan turha luulla, että yksi oppiaine tätä muuttaisi, vaikka siihen löydettäisiin päteviä opettajia, joita muuten ei löydetä.


Kyselyyn
Till undersökningen

Asiakaskysely 2017 / Kundundersökning 2017

Ehtisitkö vastata Kotimaisten kielten keskuksen (Kotuksen) asiakastyytyväisyyskyselyyn? Vastaaminen vie aikaa muutaman minuutin.

Toki, vie minut kyselyyn Kiitos, vastaan myöhemmin Ei kiitos, en vastaa tällä kertaa

Delta gärna i Språkinstitutets kundundersökning! Frågorna tar några minuter att besvara.

Ja tack, jag deltar gärna Tack, jag deltar senare Nej tack, jag deltar inte den här gången