Asiantuntijoiden kirjoituksia ajankohtaisista kielikysymyksistä. Laaja blogi- ja kolumniarkisto, kysymyksiä ja vastauksia -osio, teemakoosteita.

Meneekö viestisi perille?

Selkokeskus ja Kuntaliitto järjestävät seminaarin selkokielen, videoiden, hyvän virkakielen ja selkeiden ohjeiden käytöstä julkisissa palveluissa.

Tilaisuus järjestetään Kuntatalolla Helsingissä (Toinen linja 14) 30. tammikuuta 2014 klo 13–16. Ilmoittaudu mukaan maksuttomaan seminaariin 23.1.2014 mennessä!

Seminaarin puheenvuoroissa tarkastellaan muun muassa virkakielen ymmärrettävyyttä ja selkokielen tarvetta sekä viitoitetaan polkua selkokielisten kuntapalveluiden parantamiseksi. Lisäksi seminaarissa esitellään hyviä ja innostavia esimerkkejä kunnista ja julkisista palveluista.

Ohjelma:

  • Seminaarin avaus, Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen

  • Kunnat tarvitsevat selkokieltä miten temppu tehdään? viestintäsuunnittelija Ari Sainio, Selkokeskuksen neuvottelukunta

  • Selkokieltä tarvitsee jo 500.000 suomalaista, projektipäällikkö Hannu Virtanen, Kehitysvammaliitto

  • Selkokielen strategia 20142018, johtaja Leealaura Leskelä, Selkokeskus

  • Virkakieli ymmärrettäväksi virkakielityöryhmän esitykset, tutkija Ulla Tiililä, Kotimaisten kielten keskus 

  • Julkisen hallinnon pitää palvella kaikkia, valtiosihteeri Sari Raassina, valtiovarainministeriö

  • Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? va. johtaja Sami Älli, Papunet-verkkopalvelu

  • Kahvitauko

  • Kielen armoilla maahanmuuttajan näkökulmia virkakieleen, opiskelija Jana Sassakova, Helsingin yliopisto

  • Selkokielinen verkkosivusto kuntien yhteistyönä? päätoimittaja Tuire Henriksson, Helsingin kaupunki

  • Turvallisuusviestinnän kehittäminen selkokieliseksi, tiedottaja Kaisa Huikuri, sisäasiainministeriö

  • Sano se selkeästi kuvilla ja videolla, projektipäällikkö Hannu Virtanen, Kehitysvammaliitto

Seminaaria voi seurata suorana lähetyksenä internetissä osoitteen www.kunta.tv kautta. Verkkoon tulee videotallenne seminaarista muutamia päiviä seminaarin jälkeen.

Lisätietoa Kuntaliiton sivuilla


Kyselyyn
Till undersökningen

Asiakaskysely 2017 / Kundundersökning 2017

Ehtisitkö vastata Kotimaisten kielten keskuksen (Kotuksen) asiakastyytyväisyyskyselyyn? Vastaaminen vie aikaa muutaman minuutin.

Toki, vie minut kyselyyn Kiitos, vastaan myöhemmin Ei kiitos, en vastaa tällä kertaa

Delta gärna i Språkinstitutets kundundersökning! Frågorna tar några minuter att besvara.

Ja tack, jag deltar gärna Tack, jag deltar senare Nej tack, jag deltar inte den här gången