Kotimaisten kielten keskuksen sijainti-, yhteys- ja aukioloaikatiedot sekä tietoja organisaatiosta ja verkkotoiminnasta.

Kielineuvonnan kysymyslomake

Alla on Kielitoimiston kielineuvonnan kysymyslomake. Se on tarkoitettu kielikysymyksiin, joihin ei löydy vastausta verkkopalveluistamme, kuten seuraavista:

Kielitoimiston ohjepankki

Kielitoimiston sanakirja

Lomakkeella voi esittää kysymyksiä oikeinkirjoituksesta, kieliopista, sanojen käytöstä ja merkityksestä, lauseiden muotoilusta yms. Nimikysymyksille on oma lomake:

Nimineuvonnan kysymyslomake

Myös virkakielestä ja suomen käytöstä EU-yhteyksissä voi kysyä eri lomakkeilla.

Muotoile kysymyksesi lomakkeeseen mahdollisimman täsmällisesti: kerro esimerkiksi, missä tekstiyhteydessä kysymäsi sana tai lause esiintyy ja minkätyyppinen teksti on (kuten tiedote, ohje tai uutinen). Kysymyksen enimmäispituus on noin 1 000 merkkiä. Anna tarvittaessa taustatietoa esimerkiksi tekstin kohderyhmästä.

Lomakeneuvonta on maksutonta. Jos aihe kuitenkin vaatii laajempaa selvittelyä, vastauksesta joudutaan perimään maksu. Tällaisessa tapauksessa otamme yhteyttä ennen vastaamista.

Pyrimme vastaamaan kysymyksiin kymmenen työpäivän kuluessa. Jos vastauksella on kiire, kannattaa soittaa Kielitoimiston puhelinneuvontaan:

puh. 0295 333 201 arkisin klo 10–12.

Muut neuvontanumerot

Jos tarvitset tekstintarkistusta, katso lisätietoja maksullisesta palvelusta täältä:

Tekstintarkistus ja editointi

Kielineuvonnan lomakkeessa kysytään sähköpostiosoitetta, jotta kielikysymykseen voidaan vastata. Osoitteita ei arkistoida. Sen sijaan kysymykset taustatietoineen arkistoidaan ilman yhteystietoja. Näitä kysymyksiä voidaan hyödyntää myöhemmin tutkimuksessa. Kysymyksiä vastauksineen saatetaan julkaista esimerkiksi Kielikellon Kysyttyä-palstalla.


Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.