Tietoa kielipolitiikasta, Suomen kielistä ja suomen sukukielistä, kielenkäytön lajeista, nimistöstä, eri kielimuodoista, kielen- ja nimistönhuollosta.

Onnistumistarinat-kilpailu

Virkakielikampanja Onnistumistarinat-kilpailussa kerättiin virastoilta ja kunnilta onnistumistarinoita virkakielen parantamisesta. Innostavin tarina ratkesi yleisöäänestyksessä. Palkinnot jaettiin virkakielikampanjan päätöstilaisuudessa selkeän kielen päivänä 13.10.

Aino Piehl esittelemässä onnistumistarinoita. Kuva: Joanna Rydzewska-Siemiatkowska, Kotus.
Aino Piehl esittelemässä onnistumistarinoita. Kuva: Joanna Rydzewska-Siemiatkowska, Kotus.

Parhaaksi onnistumistarinaksi äänestettiin Helsingin rakennusviraston Twitter-viestintä, ja hyväksi kakkoseksi tuli yhden äänen erolla Satakunnan sairaanhoitopiirin selkokielinen tiedotus. Palkintona oli virkakielen herkkukorit, jotka sisälsivät mm. kielenhuolto- ja selkokirjallisuutta, tsemppiteetä, palaverisuklaata ja porkkanoita, koska ne ovat parempia kuin keppi.

Lue lisää kahdesta parhaasta.

Kolmannen sijan veivät Kelan selkoesitteet ja neljännen Maaseutuviraston EU-tukiesite. Ne saivat erityisen kunniamaininnan.

Onnistumistarinat-kilpailun palkintojenjako. Kuva: Joanna Rydzewska-Siemiatkowska, Kotus.
Kunniakirjan saajan on helppo hymyillä! Kuva: Joanna Rydzewska-Siemiatkowska, Kotus

Kunniamaininta hyvästä työstä annettiin Kelan nimistöryhmälle, Maahanmuuttovirastolle, Maanmittauslaitokselle, työsuojeluhallinnolle, Uudenmaan liitolle, Verohallinnolle kahdesta tarinasta ja Ympäristöministeriölle.

Tutustu onnistumistarinoihin!

Äänestäneiden kesken arvottiin kielenhuoltokirjallisuutta. Arvonta on suoritettu ja voittajiin on otettu yhteyttä.

Onnistumistarinat panevat myönteiset kokemukset ja positiivisen palautteen kiertämään!

Jos tiedät lisää onnistumistarinoita, lähetä tieto osoitteeseen virkakieli[ät]kotus.fi. Julkaisemme tarinat Kotuksen virkakielisivuilla.


Kyselyyn
Till undersökningen

Asiakaskysely / Kundundersökning 2018

Ehtisitkö vastata Kotimaisten kielten keskuksen (Kotuksen) asiakastyytyväisyyskyselyyn? Vastaaminen vie aikaa muutaman minuutin.

Toki, vie minut kyselyyn Kiitos, vastaan myöhemmin Ei kiitos, en vastaa tällä kertaa

Delta gärna i Språkinstitutets kundundersökning! Frågorna tar några minuter att besvara.

Ja tack, jag deltar gärna Tack, jag deltar senare Nej tack, jag deltar inte den här gången