Tietoa kielipolitiikasta, Suomen kielistä ja suomen sukukielistä, kielenkäytön lajeista, nimistöstä, eri kielimuodoista, kielen- ja nimistönhuollosta.

Kirjoitustyöt vievät aikaa asiakkaiden kohtaamiselta

Lastensuojelun työntekijöiden työajasta jopa 60 prosenttia voi mennä erilaiseen dokumentointiin, kirjaamiseen ja selvityksiin (Ilta-Sanomat 8.11.2014). Virkatekstien tekeminen sitoo voimavaroja sielläkin, missä työntekijöiden tulisi voida keskittyä myös muuhun, kuten asiakkaiden kohtaamiseen.

Paitsi lastensuojelun myös päiväkotien työntekijöistä neljännes käyttää kirjoittamiseen päivän tai enemmän viikossa (Pyhäniemi 2010). Julkisen sektorin työntekijöiltä onkin pyydetty ehdotuksia siitä, mitkä heidän työtehtävistään ovat turhia (Sipilä 2014).

Myös Hyvän virkakielen toimintaohjelmassa suositellaan karsimaan turhia tekstejä ja jättämään turhat osat pois niistä teksteistä, jotka on tarpeen kirjoittaa. Virastoissa ja kunnissa olisi syytä tunnistaa, mikä kaikki on tekstityötä, ja liittää tekstien laatiminen työprosessien kuvauksiin. Tekstityö on tehtävä näkyväksi, jotta siihen tulee varatuksi riittävästi työntekijöitä, aikaa ja rahaa.

Lue Ilta-Sanomien juttu lastensuojelusta.

Saija Pyhäniemen artikkeli Kielikellossa 1/2010
Juha Sipilä Ylen Ykkösaamussa 8.11.2014

Kyselyyn
Till undersökningen

Asiakaskysely 2017 / Kundundersökning 2017

Ehtisitkö vastata Kotimaisten kielten keskuksen (Kotuksen) asiakastyytyväisyyskyselyyn? Vastaaminen vie aikaa muutaman minuutin.

Toki, vie minut kyselyyn Kiitos, vastaan myöhemmin Ei kiitos, en vastaa tällä kertaa

Delta gärna i Språkinstitutets kundundersökning! Frågorna tar några minuter att besvara.

Ja tack, jag deltar gärna Tack, jag deltar senare Nej tack, jag deltar inte den här gången