Tietoa kielipolitiikasta, Suomen kielistä ja suomen sukukielistä, kielenkäytön lajeista, nimistöstä, eri kielimuodoista, kielen- ja nimistönhuollosta.

Virkakielestä mediassa

16.6.2016 10.44

Lakiin viittaamisen ei ole pakko tehdä tekstistä hankalaa

Virkakielestä mediassa: Valtiokonttorin blogi 15.6.2016.

Selkeyden ei tarvitse merkitä yliyksinkertaistamista tai rautalangasta vääntämistä eikä kohteliaisuuden jäykkää kapulaisuutta, kirjoittaa Ida Nummelin Valtiokonttorin blogissaan Ymmärrettävyys asiakasviestinnän avaimena.

Sen sijaan Valtiokonttorissa on tapaturmakorvauksista viestittäessä luovuttu teitittelystä, lakipykälät on siivottu pois leipätekstistä, ja niin kutsutut vakiofraasit on korvauspäällikön johdolla ja Kotimaisten kielten keskuksen kanssa yhteistyössä uusittu entistä ymmärrettävämmiksi.

Ida Nummelinin blogi 15.6.2016




Palaa otsikoihin



Kyselyyn
Till undersökningen

Asiakaskysely 2017 / Kundundersökning 2017

Ehtisitkö vastata Kotimaisten kielten keskuksen (Kotuksen) asiakastyytyväisyyskyselyyn? Vastaaminen vie aikaa muutaman minuutin.

Toki, vie minut kyselyyn Kiitos, vastaan myöhemmin Ei kiitos, en vastaa tällä kertaa

Delta gärna i Språkinstitutets kundundersökning! Frågorna tar några minuter att besvara.

Ja tack, jag deltar gärna Tack, jag deltar senare Nej tack, jag deltar inte den här gången