Asiantuntijoiden kirjoituksia ajankohtaisista kielikysymyksistä. Laaja blogi- ja kolumniarkisto.

Viikon vinkit 2016

7.9.2016 10.45

Lukutaidon käsite on laajentunut

Kotuksen tutkijat ovat pohtineet eri yhteyksissä lukemisen ja lukutaidon merkityksiä.

SMS:n 5. osa ja voikukat. Kuva: Ilona Paajanen, Kotus.

Lukemisen käsite on laajentunut, arvioi Kotuksen tutkija Riitta Eronen kolumnissaan 1998. Hän viittaa muun muassa puheisiin ”kuvanlukutaidosta” ja ”Internet-lukutaidosta” ja muistuttaa, että lukeminen on ”jo tähän mennessäkin kulkenut pitkän tien, sillä sanalla on alun perin tarkoitettu luettelemista ja lukumäärän laskemista”.

Riitta Eronen: Mitä lukeminen on? (Kieli-ikkuna, 11.8.1998)

Kielitoimiston sanakirjassa sana lukutaito määritellään lukemisen taidoksi. Sanakirjassa kerrotaan, että sanaa käytetään laajemminkin ”kyvystä tulkita, eritellä ja käyttää hyväksi lukemaansa t. näkemäänsä”. Esimerkiksi medialukutaitoa käytetään sanakirjan mukaan ”kyvystä tulkita ja eritellä tiedotusvälineiden viestejä ja tiedonvälityksen keinoja”.

Kielitoimiston sanakirja

Erilaisia lukemisen ja lukutaidon merkityksiä on käsitelty myös suomen kielen lautakunnassa. Tästä kerrotaan Kielikellossa 1990:

”Lautakunta päätti suosittaa käytettäväksi ilmausta mekaaninen lukutaito, jos osaa lukea tekstiä mutta ei ymmärrä sitä. Kun pyritään myös tekstin ymmärtämiseen, olisi suositettavaa käyttää ilmausta peruslukutaito. Unescon asiakirjoissa käytetyn ilmauksen funktionaalinen lukutaito ja sen jo suomenkielisissä kirjoituksissa esiintyneiden synonyymien toiminnallinen lukutaito ja toimiva lukutaito sijaan lautakunta suosittaa ilmausta kielellinen vuorovaikutuskyky; aiemmin käytetyistä pidettiin parhaana ilmausta toimiva lukutaito.”

Lukutaitovuoden sanastoa (Kielikello, 4/1990)

Kotus-blogissa esitetään 2012, että lukutaidosta on tullut meille itsestäänselvyys: ”Huolta kannetaan erilaisista lukutaidon muodoista ja ulottuvuuksista, ei lukutaidosta sellaisenaan.” Tilanne ei ole sama kaikkialla: ”Jos asiaa tarkastelee laajemmasta vinkkelistä, huomaa, että lukutaito (myös se ns. mekaaninen) on kaikkea muuta kuin selviö. Maailmassa on ilmeisesti noin 800 miljoonaa lukutaidotonta aikuista.”

Vesa Heikkinen: Lukutaito ei ole selviö (Kotus-blogi, 7.9.2012)

Lukemiseen ja lukutaitoon liittyvät myös monet murresanat. Yksi näistä on lukuset (’lukukinkerit’).

Kauden murre: Rippikoulu (Jaala)
Kauden murre: Jalkapuu ja piiskakuorma (Askola)

Lukuset-sanan levikkikartta. Kotus.

Lukuset-murresanan levikkikartta.




Kansainvälistä lukutaitopäivää vietetään 8. syyskuuta.

8.9. Kansainvälinen lukutaitopäivä (Suomen YK-liitto)



Palaa otsikoihin