Asiantuntijoiden kirjoituksia ajankohtaisista kielikysymyksistä. Laaja blogi- ja kolumniarkisto.

Ouuuu, ouuuu!!!

Värikkäiden kuvien ohella yleisin lukijaan vaikuttamisen keino ovat erilaiset interjektiot (pienet huudahdussanat), joita otsikot suorastaan pursuavat sivusta toiseen. Interjektioita käytetään etenkin puhutussa kielessä, jossa ne ilmaisevat reaktiota edellä sanottuun tai tapahtuneeseen. Viihdelehdissäkin niillä kommentoidaan uutista, esitetään jopa lehden mielipide asiasta. Julkkishäitä saatetaan arvioida otsikolla Oi, kuinka romanttista! ja morsiamen äitiä taas ilmauksella Vau mikä anoppi! Aina arvioinnin kohdetta ei kerrota otsikossa: Hyh hyh!, Ouuuu, ouuuu!!!, Huhhuh!!!, Hurrrraaaaaaa!

Näiden lehtien sivuilla viljellään runsaasti myös arkisia sanoja: blondi, karatekingi, mummokalsarit, Suomi-beibit. Niillä uutinen tuodaan lähemmäksi lukijaa; juttuun on helppoa samastua. Viihdelehden sivut vilisevät myös puhekuplia, huutomerkkejä ja isoja kirjaimia. Arkista vaikutelmaa luovat osaltaan etuliitteet nimissä sekä lempinimien käyttö: kokki-Hans, Diili-Mika, BB-Niko, Vickan, Madde. Jutun kirjoittaja olettaa, että lukijat tuntevat puheena olevan julkkiksen ennalta.

Viihdelehti ei välttämättä anna itsestään kuvaa juorujen levittäjänä vaan siirtää vastuun juoruvinkkejä lähettäville lukijoille suosimalla tiettyjä verbejä tai käyttämällä passiivia: huhutaan, bongattiin, kuiskaillaan, kerrotaan. Välillä puhutaan paparazzista, jonka henkilöllisyyttä ei määritellä sen enempää.

Viihdelehdet ovat suosittua silmäiltävää: viihdyttävän kevyttä, mutta tuttavallisuudessaan lukijoiden asenteisiinkin vaivihkaa vaikuttavaa. – Mitä mieltä olet: mitä tapahtuu, kun viihdelehtimäinen tyyli (entisestään) leviää muuallekin, vaikkapa asiallisina pidettyihin uutislehtiin?

LAURA PAANANEN JA HENNA LESKELÄ

Kielikuulumisten 4/2011 etusivulle