Asiantuntijoiden kirjoituksia ajankohtaisista kielikysymyksistä. Laaja blogi- ja kolumniarkisto.

rss Tiedotteet 2015

13.5.2015 13.23

Virkakielikampanjassa kilpailu virkakielen parantamisesta

Tiedätkö viraston, jossa on muutettu päätösmalleja? Tehtiinkö jossain asiakkaille kuvio hakemusprosessista? Onko sovittu tekstien keskinäisestä kommenteinnista?

Parempaan virkakieleen päästään monin erilaisin tavoin. Virkakielikampanja kutsuu nyt valtion ja kuntien virastoja kertomaan onnistumisistaan virkakielen parantamisessa. Isoin ja pienin onnistumistarinoin pääsee osallistumaan kilpailuun, joka alkaa 13.5.2015. Tarinoita otetaan vastaan syyskuun 9. päivään asti osoitteessa virkakieli@kotus.fi. Niitä saa lähettää virkakielikampanjalle sähköpostitse, ja ne julkaistaan kampanjan verkkosivuilla Virkakielikampanja.fi. Niistä kirjoitetaan myös kampanjan Facebook-sivuilla (Virkakielikampanja).

Parhaan onnistumistarinan päättää yleisö. Äänestää voi kampanjan sivuilla syyskuun 14. päivästä lähtien syyskuun loppuun asti. Voittaja palkitaan kampanjan lopetustilaisuudessa selkeän kielen päivänä 13.10.2015.

Kampanjassa on kuultu hyvistä keinoista, joita viranomaiset ovat jo keksineet saadakseen viestinsä perille. Kansalaisten asiointia voidaan helpottaa ja viraston työtä tehostaa niin kehittämällä työn käytäntöjä kuin parantamalla tekstejä. Hyviä ideoita kannattaa esitellä inspiraatioksi muille viranomaisille, ja siksi kampanjassa halutaan tuoda onnistumiset esiin. Tällainen hyvän kierrätys on yksi kampanjan perustana olevan Hyvän virkakielen toimintaohjelman ydinajatuksia.

Osoituksena virkakielen parantumisesta, onnistumistarinasta, voi olla esimerkiksi selkeytetty teksti, josta asiakkaat ovat antaneet myönteistä palautetta tai jonka ansiosta yhteydenotot asiakaspalveluun ovat vähentyneet. Onnistuminen voi myös olla työkäytäntöjen muutos, jonka tuloksena tekstit ovat toimivampia ja työ sujuvampaa. Hyvän suunnittelun tuloksena muodostettu toimiva uusi nimikin voi olla tarinan aihe.

Virasto tai kunta voi ilmoittaa kisaan itsensä taikka jonkin yksikkönsä tai yksittäisen työntekijänsä. Osallistujia pyydetään tarinassaan kuvaamaan, mistä tilanteesta lähdettiin liikkeelle, mitä tehtiin ja miten positiiviset vaikutukset näkyivät. Myös asiakkaat ja yhteistyökumppanit voivat ilmoittaa kilpailuun hyvän tekstin tai käytännön.


LISÄTIETOJA

Aino Piehl, aino.piehl[ät]kotus.fi, puh. 0295 333 271
Ulla Tiililä, ulla.tiilila[ät]kotus.fi, puh. 0295 333 294


Palaa otsikoihin