Asiantuntijoiden kirjoituksia ajankohtaisista kielikysymyksistä. Laaja blogi- ja kolumniarkisto.

Vesa Heikkinen Kuva: Otso Kaijaluoto (Kuvain)

Vesa Heikkinen on suomen kielen dosentti ja erityisasiantuntija Kotimaisten kielten keskuksessa sekä www.kotus.fi-sivuston päätoimittaja. Hän on tutkinut virka- ja säädöskieltä, lehtikieltä ja politiikan kieltä, kieleen liittyviä valta- ja ideologiakysymyksiä sekä ymmärtämistä ja kielitietoisuutta.

rss

12.2.2010 23.06

Kotus ja kommentti tekstitaidon kokeessa

Abiturientit pääsivät pohtimaan Kotuksen kohtaloa ja kommentin olemusta.

Tämänpäiväisessä äidinkielen tekstitaidon kokeessa yhtenä aiheena oli tämä meidän Kotuksemme. Valtion tuottavuusohjelman vaikutusta Kotukseen oli mahdollista lähestyä kahden Suomen Kuvalehdessä 2008 julkaistun tekstin kautta: Jukka Ukkolan pakinan "Kotus interruptus" ja Susan Heikkisen kolumnin "Yksisilmäiset puolustajat".

Tai no, yhdessä tehtävistä piti miettiä Ukkolan tekstin huumoria ja toisessa Heikkisen tekstin argumentaatiota. Mahdollista oli niin ikään jatkaa Ukkolan ja Heikkisen käymää keskustelua "kirjoittamalla kantaa ottava kommentti samaan lehteen".

Kommentti?

Olisiko tämä niitä hankalia moniselitteisiä käsitteitä, joista kaikilla abiturienteilla ei välttämättä ole kovin selvää käsitystä, ei vaikka ovat oppikirjansa lukeneet ja kurssinsa suorittaneet? Tarkoitetaanko kommentilla tässä esimerkiksi tekstiä, joka voitaisiin julkaista lehden mielipidepalstalla, siis yleisönosastokirjoitusta? Tähän viittaavat tietysti nuo "kantaa ottava" ja "samaan lehteen". Mutta kommenttihan voi olla käsittääkseni myös toimittajan kirjoittama lyhyt mielipidekirjoitus, esimerkiksi uutiskommentti? Voisi ajatella, että toimittajan kommentti ja lukijan kommentti eivät ole aivan samaa lajia.

Vuonna 2006 ilmestyneen Kielitoimiston sanakirjan mukaan kommentti on juuri "selitys, (lisä-, reuna)huomautus". Sellaistako tässä sittenkin pyydetään eikä yleisönosastokirjoitusta?

Mä oon varmaan ihan tyhymä mut musta tää on ihan oikee ongelma. No, en oo kyllä istunu niillä äikäntunneillakaan toviin....

--

Tekstitaidon tehtäviin ja aineistoihin voi perehtyä esim. täällä:

http://www2.hs.fi/extrat/kotimaa/yo10kevat/1202/aidinkieli_tekstitaito.pdf


Palaa otsikoihin | 10 puheenvuoroa | Keskustele

13.2.2010 14.55
Leila Närhi
Täsmälleen samaa asiaa ja samoin ajatuksin kommentoin! Äidinkielen opettajain liiton keskustelupalstalla aamutuimaan, kun aloin omien abieni vastauksia lukea. Kyseeseen ei voi tulla muu kuin yleisönosastokirjoitus, eihän pakinan tai kolumnin kylkeen kerta kaikkiaan voi kirjoittaa kommenttia (siis kainalojuttua, kuten kommetti on tavattu määritellä) - ellen nyt ole aivan tyhmä minäkin. Onneksi oppilaat eivät tainneet eksyä tällaisiin käsiteanalyyseihin, vaan kirjoittivat iloisesti yleisönosastokirjoituksensa. Saapa nähdä, mitä niistä sanotaan lautakunnassa.
13.2.2010 14.56
Pv
Älä nipota
Luullakseni YTL hyväksyy kommentiksi aika laajan kirjon tekstejä, joissa otetaan kantaa puheen kohteena olevaan asiaan.

Ei opetussuunnitelmassa mainita esimerkiksi jakoavainta ja kissaa. Tuttuja silti lienevät... kissa ainakin.

Pientä rajaa tohon nipotukseen käsitteistä. Mikä on "käsite"? Siitä vain määrittelemään, Heikkinen.

Eikä noita kokelaita pyydetty miettimään käsitettä kommentti vaan ottamaan kantaa.

Bythevay: Tämä on kommentti. Ihan niin kuin tuossa kentän sivussa lukee. Ja monenlaisia kommentteja olemme tällä sivustolla nähneet.

Heikkinenkö se sitten sanoo, missä kommentin rajat ovat? Ei tuu kauppoja, kommentoin minä.
13.2.2010 16.35
Vesa Heikkinen
Sitähän minä vaan, että miksi pitää käyttää tuommoista epämääräistä sanaa kuin kommentti, jos olisi parempiakin varastossa? (Ja tämä kommentti oli jonkinmoisen kysymyksen muodossa.)
13.2.2010 16.40
LN
Vai ajattelivatkohan yo-tehtävän laatijat, että abit kirjoittaisivat kommentin Kotuksen henkilöstövähennyksestä kertovan uutisen kainalojutuksi? Keskustelupalstan kommentistahan ei kuitenkaan ole kyse. Lukijana heidän oli kuitenkin ymmärtääkseni kirjoitettava, ei toimittajana. Vaikka eihän sitäkään sanottu. Kyllä nämä ovat tärkeitä kysymyksiä, vaikka ne eivät sinänsä tehtävän arviointia kenties hankaloitakaan.
13.2.2010 18.14
Pv
Heikkiselle
Nettiharavoinnin perusteella abit näyttävät ymmärtäneen kommentin ihan arkijärkisesti ja oikein. Siis melko väljästi. Minusta se on ok.

Mistä tulee käsitys, että kommentti olisi toimittajan kainalojuttu? Se on ahdas määritelmä kommentille. Ja aika uusi merkitys.

Kommenttejahan tällä sinkoilee edestakaisin pitkin ja poikin.

Vesa, mikä se jakoavain on? Voin tuoda Kotukseen eksemplaarin. Kun ensin määrittelen eksemplaarin...

Tuhannet abit eivät voi olla kommentin ymmärtämisessään väärässä, ei liioin YTL. Järkihenkilöitä sentään siellä(kin)(?).
13.2.2010 21.03
www.agricocacola.vuodatus.net
Kommentti
Minusta kommentin voi ymmärtää hyvin väljästi. Tuskin YTL pyrki mitenkään juonittelevaan tehtävänantoon. Kun miettii sanomalehtien palstojen luonnetta, ei kyseessä voi olla muu kuin juuri mielipidekirjoitus.
13.2.2010 21.36
Päivystävä sensori
Kommentti
Etsittiin kommentti [1: Kielitoimiston sanakirja 1.0]


kommentti5*C selitys, (lisä-, reuna)huomautus. Asia ei kaipaa kommentteja. Esittää kommentti puheenjohtajan ehdotukseen. Lehti julkaisi kommentin artikkelin johdosta.


Tosa sulle VeHe oman puljus määritelmää.

Kokelaat näyttävät ymmärtäneen kommentin arkijärkisesti ja ihan oikein. Tästä laveasta tulkinnasta tuskin YTL:kään nipottaa. Kielitoimiston sanakirjan mukaan kommentti ei ole erityinen genre, esimerkiksi toimittajan tekemä.

Näillä mennään, sanoisi Antero Mertaranta. Oleellista kokelaan vastauksessa on kommentin nasevuus, johonkin pointtiin paneutuminen ja siihen kantaa ottaminen - ja sittet tiätysti toi kiäli.

Aika sympaattisia olivat ne kokelaat, jotka eilen keskustelivat Päivystävän sensorin kanssa.

Juu, ja Päivystävää sensoria sanottiin "vallan sympaattiseksi". Ettäs sen tiedätte. Lahjakkaan kuuloinen kokelas...

ex officio

Lasse Koskela
ps eli päivystävä sensori (ketä luovutti ps:n tehtävät tänään veks ja on siten vapaalla), (ks. myös ohjesäännön kohta pu vrt. komendantti).

jk Jos tolle Vesalle sanois, että otas Heikkinen lapio ja rupee kaivaan ojaa, niin se rupeis vinkuun: "Määrittele lapio!", "Määrittele verbi kaivaa!", "Määrittele oja!"

Siihen vois sanoo vaikka että pää kiinni Heikkinen ja rupee kaivaan. Taka sitte itket ja kaivat... lapiolla taka iliman...

14.2.2010 14.39
Parko
Käsi pystyssä: saanko kommentoida TOHON?
Kantaa ottava kommentti: Kotuksen ( oppilailla Kotun) kohtalo ei ehkä ole elämän ja kuoleman kysymys abiturienteille, joista harvat ovat koskaan lukeneet Suomen Kuvalehteä tai pohdiskelleet humanististen tieteitten asemaa Suomessa. On taito osata kommentoida asiaa, josta ei tiedä mitään! Sillä taidolla on käyttöä silloin, kun käsitteillä leikitään.
16.2.2010 14.13
Jaska C
Kyllä minusta kommentti on hämärä käsite ja Heikkinen on oikeassa puuttuessaan asiaan. Abina en olisi tiennyt, mihin tehtävänannolla tähdätään. Toisaalta omista abiajoistani on kulunut kappaleen matkaa. Itse asiassa nämä Heikkisen tekstiin tulleet kommentit osoittavat myös, että kommentin käsitettä pitää vääntää ja kääntää ennen kuin siitä saa selvän - jos sittenkään!!
10.3.2010 13.50
Vesa Heikkinen
Mitenkähän kokeet menivät?
Kiitos tähänastisesta vilkkaasta keskustelusta, jota on riittänyt näiden blogisivujen ulkopuolellakin.

Nyt olisi kiva kuulla äikänopeilta, miten tekstitaidon kokeet menivät. Tulivatko Kotus-asiat selviksi? Onks kommentteja tähän?