Asiantuntijoiden kirjoituksia ajankohtaisista kielikysymyksistä. Laaja blogi- ja kolumniarkisto.

Vesa Heikkinen Kuva: Otso Kaijaluoto (Kuvain)

Vesa Heikkinen on suomen kielen dosentti ja erityisasiantuntija Kotimaisten kielten keskuksessa sekä www.kotus.fi-sivuston päätoimittaja. Hän on tutkinut virka- ja säädöskieltä, lehtikieltä ja politiikan kieltä, kieleen liittyviä valta- ja ideologiakysymyksiä sekä ymmärtämistä ja kielitietoisuutta.

rss

21.5.2010 19.07

Kielitieteen päivittelyä, osa 4: 1800-luvun lehtimainontaa

Kielitieteen päivillä käsittelyssä 1800-luvun sanomalehtimainosten kielliset vaikutuskeinot.

Paula Sjöblom esitelmöi vanhoista lehtimainoksista. Mainonnan juuret lienevät 1700-luvun Britanniassa. Ensimmäinen suomenkielinen lehtimainos julkaistiin tiettävästi 1775 Suomenkielisissä Tieto-Sanomissa: sen neljännessä numerossa mainostettiin ruotsin- ja latinankielisiä aapiskirjoja ja vuoden viimeisessä numerossa kryytimaan siemeniä.

1800-luvun lehdissä tuotemainosten ja tiedotteiden raja oli pitkään hyvin häilyvä. Aluksi lukijoihin suhtauduttiin jopa nöyristelevästi. Mielikuvamainontaa ei oikeastaan harrastettu; keskityttiin ns. asiaan.

Sen enempää Suomen kansalla kuin mainostajillakaan ei ollut kovin paljon kokemuksia tästä uudesta tekstilajista. Harjoiteltiin siis.

Yksi mielenkiintoinen piirre tuon ajan mainonnassa on se, että mainoksissa ei käytetty tuotenimiä. Niitähän ei oikeastaan ollut olemassakaan. Kaikki kenkäkauppiaat myivät kenkiä; nyt myydään Adidaksia, Pumia, Karhuja ja näiden monenlaisia malleja yms.

Ja tietysti Reinoja, jos tohveleita nyt kengiksi voi sanoa...


Palaa otsikoihin | 0 puheenvuoroa | Keskustele

Ei kommentteja