Asiantuntijoiden kirjoituksia ajankohtaisista kielikysymyksistä. Laaja blogi- ja kolumniarkisto.

Lasse Koskela. Kuva: Kotuksen arkisto.

Lasse Koskela toimi kirjallisuudentutkijana ja kriitikkona. Hän kirjoitti useita kirjoja kielen ja kirjallisuuden alalta.


rss Lasse Koskela

14.12.2010 21.36

Ryhdyin erityistoimivajeen poistajaksi

Ennen sitä sanottiin lumenluonniksi.

Mihin tässä kielenkäytössä vielä yllämmekään? Noin kollektiivisesti. Julkisessa taloudessa on kestävyysvaje. Se tarkoittaa sitä, että julkinen talous on persaukinen (perstäytevajeinen?) tai pelkää sellaiseksi tulevansa. Julkisuusvajeinen (ent. salainen t. yksityinen) talous ei taida sitä pelätä, mutta eihän se aukinen ole ollut ennenkään.

Minulla oli havaintovaje, joka koski autoani. Niinpä ryhdyin tänään kello 17.02 jäljittämään autoani. Siitä näkyi radioantennin pää. Arvelin, että antenni ei ole autovajeinen vaan sen jatkevajeen poistajana on minun luksusautoni (jonka aion vaihtaa, koska sen takuuaika on mennyt umpeen eli siinä on takuuvaje) kaltainen jatke. Eikä se ollut tietovajetta: sieltä se auto löytyi. Tietovaje muuttui siis luulovajeeksi.

Lapioidessani kaksi tuntia puuttuvaa lumivajetta aloin tosissani pelätä kestävyysvajetta. Suotta. Parin tunnin kuluttua minut yllätti ahkeruusvaje, ja ajattelin, että autoni pitovajeen korvaaja (ent. luistonesto) auttaa lapioimiskestävyysvajeen yllättämän kuljettajan pois erityistoimivajeen alueelta. 

Pitovajeen ehkäisijä osoittautui joissakin oloissa huonoksi - ei kun hyvävajeiseksi ratkaisuksi. Parempi se on joskus antaa ...tana pyörien sutia pitovajeesta piittaamatta niin että lumi lentää kiinteysvajeisena (ent. pöllynä). Eli siis ASR kytketään nappia painamalla toimintavajeiseksi.

Nyt siis olen onnettomuusvajeinen (ent. onnellinen) mutta univajeinen (ent. väsynyt). Aion vaipua valvevajeiseen tilaan.


Palaa otsikoihin | 6 puheenvuoroa | Keskustele

15.12.2010 8.07
Vesa Heikkinen
Kiitos, Koskela, aamunauruista! Onneksi meillä ei sentään ole vajevajetta!
15.12.2010 8.48
Koskela
Heikkiselle
Kehittelin tässä aamulla metromatkan ajan kohtausta nakkikioskilla klo 03.30:

- Hei kaveri, sulla näkyy olevan etuilemattomuusvaje!
- ....ttu käy mulle vajeileen...
- Nyt sulle kuule tuli ...ttuunsuksimisvaje. Jonset rupee sitä täyttään niin mää allokoin sulle nenänsuoruusvajeen!
15.12.2010 19.00
Koskela
Heikkiselle
Ja sitten paikalle saattaa huamaamattomasti lipua huomiotaherättämyysvajeella varustettu auto, jonka etuovet aukeavat (oik. ensin) ja paikalle astelee kaksi kiireysvajeista henkilöä, jotka eivät ole sinihaalarivajeisia:
- Jaaha. Ja onkos täällä järjestysvajetta? (Ja siihen toinen niistä sinihaalarivajeettomista:)
- Otetaan ihan rauhattomuusvajeisesti ja pidetään ne kädet piilovajeisesti.

Jatka Vesa tästä. Emme liene kummatkaan kokemusvajeisia tästä tilanteesta...
16.12.2010 13.30
Vesa Heikkinen
En jatka, kun vaivaa
- aikavaje
- osaamis- taito-, taitotieto- ja tietotaitovaje
- haluvaje
- rohkeusvaje
- tarvevaje
ynnä muutama muu pienempi puutos...

Kuvatunlaiset keskustelutilanteet saattoivat olla yleisiäkin esim. Ravintola Bottan edessä nakkikopilla joskus viime vuosituhannella; nykyään samantapaisia keskusteluja käydään kuulemma Bottan sisätiloissa, vieläpä ns. korkeillta tahoilla :)

Kyllä keskusteluntutkimuksella on vielä empiiristä kenttää koluttavanaan! Ei ole aineistovajetta. Nyt on tutkittu ainakin keskustelua R-kiskalla ja Kelassa mutta kovin kiinnostavia olisivat myös nämä Bottan ja liepeiden keskustelut.
17.12.2010 9.55
Koskela
Heikkiselle
Että siitä vain sitten keskusteluntutkijat kenttätyöhön Bottalle. Riskimmät etusijalla.
26.12.2010 22.48
hoksaamisviiveinen
Herroille kotuslaisille olisi tuolla yhdistys tarjolla: Vaje ry

http://www.vaje.net/