Asiantuntijoiden kirjoituksia ajankohtaisista kielikysymyksistä. Laaja blogi- ja kolumniarkisto.


Kielitoimiston kouluttajat

Riitta Hyvärinen
, Annastiina Viertiö, Minna Pyhälahti, Sari Vaula ja Elina Heikkilä työskentelevät kouluttajina Kotimaisten kielten keskuksessa. Heidän tavoitteenaan on monenlainen kielitiedon lisääminen koulutuksilla, puhelinneuvonnalla, tekstikonsultoinnilla ja lehtijutuilla.



rss Kielitoimiston kouluttaja

3.12.2010 13.27

Hyvästi Travel!

Tuottavuus nousuun – kielenhuoltoa tietojärjestelmiinkin.

Jihuu, ohi on! Virkamatkailijan painajainen Travel poistui vihdoin käytöstä Kotuksessakin.

Kyllähän se karsi valtion menoja, kun matkalaskun tekeminen oli niin hankalaa, että tutkijapolot matkustivat mieluummin omilla rahoillaan. Toisaalta matkasuunnitelma oli tehtävä joka tapauksessa – ja tämä vaati tunteja ja pitkää pinnaa myös työtovereilta.

Vanhaan hyvään aikaan matkamääräyksen tekemiseen kului kaksi minuuttia, hankalassa tapauksessa kolme. Harvoin tarvitsi kysyä keneltäkään neuvoa.

Ja nythän siitä on Aalto-yliopiston tutkimuskin, ettei tietotekniikka lisää tuottavuutta toivotulla tavalla. Vaikka tekniset ratkaisut olisivat mainioita, käyttäjät on unohdettu. Nerokkainkaan järjestelmä ei tuota suunnitelmia itse, vaan jonkun on ensin näpyteltävä tiedot koneelle.

Travelissa asiakasnäkökulma oli unohdettu. Tavallinen tallaaja pakotettiin suunnittelemaan työmatkansa kirjanpitotermein ilman kelvollista ohjeistusta ja koulutusta. Kielenhuoltoa olisi tarvittu niin järjestelmän kuin ohjeidenkin laatimisessa. Maallikko kaipaa erilaista opastusta kuin taloushallinnon asiantuntija.

Vinkiksi kaikille tietojärjestelmien ja ohjeiden laatijoille: Ota kohderyhmä huomioon. Jos tämä on vaikeaa, hanki koulutusta tai muuta asiantuntija-apua. Ja ainahan palvelun voi antaa lahjaksi – ekologista ja tuottoisaa!
 
Annastiina Viertiö


Palaa otsikoihin | 2 puheenvuoroa | Keskustele

3.12.2010 14.42
Maria E.
Juuri näin!
Tietoyhteiskunnan suuressa huumassa on kielen rooli täysin unohdettu ja juuri kuten jutussa sanotaan, se on kuitenkin keskeinen osa sekä itse ohjelmia että niiden ohjeissa ja sitten toisaalta myös teksteissä, jotka ehkä syntyy näitten ohjelmien tuotoksena.
4.12.2010 15.40
Tsorro
Ohjelmistoista
Mutta eihän tuossa ollut niinkään kyse siitä, että käyttäjä olisi unohdettu, vaan siitä että kyseinen ohjelma on ihan rehellisesti huono: käyttöliittymäkyysmykset nyt vain kuuluvat moderniin ohjelmistotieteeseen heti suunnitteluvaiheessa, mutta tätä Tieto Oyj ei ilmeisesti osaa ottaa huomioon. Eipä sillä että heillä mitään kilpailupainettakaan olisi, koska valtio tilaa noita ohjelmia joka tapauksessa. Kotukseenkin järjestelmä otettiin surutta käyttöön, vaikka Tiedon jälkien olisi pitänyt hirvittää.

Matkalaskujen tekeminen ei ole mitään rakettitiedettä. Jos katsotaan lähes mitä tahansa Applen ohjelmaa, huomataan, että yksinkertaisten asioiden tekeminen tietokoneella pitäisi olla vielä helpompia kuin ilman. Ikävällä tavalla Travel-tapaus muistuttaa meitä siitä, että käyttöliittymät voi tehdä myös aivan päin mäntyä. Matkalaskun tekemistä helpottavan ohjelman ei pitäisi tarvita iltapäivän pituista koulutustilaisuutta – kyseessä on kuitenkin varsin simppeli asia.

Kaiken tietotekniikan parjaamisesta kääntäisinkin katseeni nyt kilpailuttajiin. Tällä alalla julkishallinto ei ole koskaan loistanut, liekö ohjelmaa edes testautettu tavallisilla käyttäjillä ennen käyttöönottoa? Vai olisikohan käynyt niin, että puolisokeasti valittiin halvin vaihtoehto isolta tuottajalta? Kilpailuttajan tehtävähän on valita ne mittarit, joiden mukaan tuotetta arvioidaan.