Asiantuntijoiden kirjoituksia ajankohtaisista kielikysymyksistä. Laaja blogi- ja kolumniarkisto.

Advertoriaali

Lehteä selatessa mainokset on tavallisesti helppo erottaa lehden muusta sisällöstä. Advertoriaaliin törmätessä saattaa kuitenkin häkeltyä: onko kyseessä tavallinen lehtiartikkeli vai ollaanko sittenkin tekemisissä kaupallisen tiedotteen kanssa?

Advertoriaaliksi kutsutaan toimitukselliseen tapaan tehtyä mainosta, joka ulkoisesti muistuttaa tavallista lehtijuttua. Se voi sisältää tekstin ohella esimerkiksi kuvia sekä ilmoittajan logon ja yhteystiedot. Nimitys juontuu englannin kielen maksettua ilmoitusta (advertisement) ja pääkirjoitusta (editorial) tarkoittavista sanoista.

Ilmoittaja maksaa lehdelle advertoriaalin julkaisemisesta ja vaikuttaa siten tekstin sisältöön eri tavalla kuin puolueettomassa mediassa on normaalisti tapana. Advertoriaali kirjoitetaan siis mainostajan omista lähtökohdista, eikä siinä pyritä mainostettavan tuotteen tai palvelun objektiiviseen arviointiin.

Joskus advertoriaali muistuttaa lehden muuta toimituksellista sisältöä siinä määrin, ettei lukija oivalla juttua mainokseksi. Tällaisessa tapauksessa voi hyvällä syyllä pohtia, onko kyseessä jo suorastaan piilomainonta.

RIINA KLEMETTINEN

Kielitoimiston sanakirjan toimitus

Julkaistu 15.6.2009