Asiantuntijoiden kirjoituksia ajankohtaisista kielikysymyksistä. Laaja blogi- ja kolumniarkisto.

Call center

Elämä kansainvälistyy. Yritysten, virastojen ja laitosten toimintoja keskitetään suuriin yksiköihin. Tehtäviä ulkoistetaan. Mallit haetaan usein ulkomailta kielenilmauksia myöten. Niinpä malleja seuraavat englanninkieliset sanat, usein sellaisenaan.

Melko uusi ulkomaan tuominen on call center. Mikä se on? Se on paikka, jossa palvellaan puhelimitse, tavalla tai toisella keskitetysti. Siellä opastetaan, neuvotaan ja sieltä ohjataan puheluita eteenpäin oikeille henkilöille. Siellä vastataan myös hinta- ja tuotetiedusteluihin. Call center voi erikoistua myös yritysten puhelujen välitykseen, vaikkei itse kuulu koko yritykseen. Nämä luonnehdinnat eivät tietenkään kata koko väljäalaisen ilmauksen alaa, vaan käyttöyhteyksiä ja merkityksiä on kosolti enemmän.

Vierassanojen raakakäyttöä perustellaan monesti niin, ettei suomen kielessä ole yhtä ilmaisuvoimaista tapaa sanoa sitä, minkä vieras ilmaus tekee helposti ja ymmärrettävästi. Kuulee sanottavan, että vieras sana on kätevä, koska sen merkitysala on vakiintunut ja yksiselitteinen. Suomen kielestä ei katsota löytyvän ilmaisuja uusille merkityksille. Suomi on jähmettynyt.

Dynaaminen, kansainvälinen ja uudenaikainen call center on toista kuin pysähtyneisyyttä, junttisuomalaisuutta ja vanhanaikaisuutta viestivät sanat palvelukeskus, palvelupuhelin, neuvontapuhelin ja puhelinneuvonta. Vastaavasti nimet Kunto Center, Rengas Center ja Pihacenter viestivät kaiketi elinvoimaa, vauhtia ja kasvua.

Vierassanoja tulee kieleen kaiken aikaan, on aina tullut ja tulee vastedeskin. Vieras aines kuuluu kieleen, eikä sitä tarvitse pelätä. Nykyisen maapalloistumishumpan jytinässä vaikuttaa kuitenkin monesti unohtuvan se, että kielenkäyttö on kohtuullisen, ymmärrettävän ja myös tyylikkään ilmaisun etsiskelyä.

Ilmaukset, niiden joukossa nimet, luovat mielikuvia. Varsinkin Internetin aikana sekä yrityksen nimi että sen verkkoviestintä ovat ennen vierailua ojennettavia käyntikortteja. Miten markkinoi ja tekee työnsä yritys, joka ei löydä työlleen järkevää nimeä?

MATTI RÄSÄNEN

kesäkuu 2005

Kuukauden kielijutut