Asiantuntijoiden kirjoituksia ajankohtaisista kielikysymyksistä. Laaja blogi- ja kolumniarkisto.

Lääkärin potilaana

”Tervetuloa tyytyväiseksi asiakkaaksemme!”, toivottaa yksi jos toinenkin lääkäriasema Internet-sivullaan. Ensivaikutelman perusteella nimenomaan yksityisissä lääkärikeskuksissa pidetään vastaanottoa potilaiden sijasta asiakkaille

Kuitenkin asiakas näyttää usein muuttuvan potilaaksi, kun päästään vastaanottotiskiltä lääkärin puheille. ”Jokainen potilas on meillä oman lääkärinsä yksityispotilaana”, vakuuttaa eräs lääkäriasema verkkosivullaan. Vielä kun siirrytään varsinaisiin toimenpiteisiin, niin ”on tärkeää, että potilas tiedostaa rajoitteet, jotka tehty toimenpide aiheuttaa”, ja kun lähdetään operoimaan pintaa syvemmältä, ”potilas peitetään steriileillä lakanoilla”. Toisaalta eräässä yksityissairaalassa tehdään hienosti ”leikkauksellisia toimenpiteitä asiakkaille”. Toisinaan ei tiedetä, kuinka asiakas-potilasta käsitellä: leikkauspöydälle tämä saattaa asettua asiakkaana mutta sairaalasta poistua potilaana.

Kielitoimiston sanakirjan mukaan sanaa asiakas käytetään liikkeessä, virastossa tms. asioivasta henkilöstä ja asiakas teettää jotakin jollakin ammatinharjoittajalla tai ostaa tältä jotakin. Asiakas on siis jonkin tahon palveltavana; usein taustalla on kaupallisuus. Kyllähän tästä kaikesta on kysymys, kun ihminen menee vaivoineen liikeyrityksenä toimivalle lääkäriasemalle. Kuitenkin lääkäriltä apua hakevan kannalta olennaista on vaivojen hoitaminen. Duodecimin lääketieteen sanakirjassa ei ole termiä asiakas. Potilas sieltä kyllä löytyy.

Potilas-sanaa on totuttu käyttämään sairaasta. Potilas tarkoittaa myös henkilöä, joka on lääkärin- tai sairaalahoidossa. Lääketieteen sanakirja lisää vielä, että potilas on sairauden vuoksi terveydenhuollon palveluita käyttävä henkilö. Kyse siis on henkilöstä, joka käyttää lääkärin asiantuntemusta hyväkseen.

Puhumalla potilaiden sijasta asiakkaista halutaan ilmeisesti korostaa palveluhenkisyyttä: asiakkaanamme saat rahasi vastineeksi hyvää palvelua. Huomio voidaan myös kiinnittää lääketieteelliseen asiantuntemukseen lupaamalla potilaalle pätevää hoitoa. Sairaaloissa ja terveysasemilla voidaan jatkaa potilaiden hoitamista, eikä sanan käyttö edellytä sitä, että ihminen on tullut vastaanotolle pää kainalossa.


PAULIINA PELTOKORPI

Kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomien Kieli-ikkunassa 18.4.2006.