Tietoa kielipolitiikasta, Suomen kielistä ja suomen sukukielistä, kielenkäytön lajeista, nimistöstä, eri kielimuodoista, kielen- ja nimistönhuollosta.

Ajankohtaista virkakielestä

20.11.2015

Sosiaalitukien hakeminen koetaan hankalaksi

Sosiaalihuijareista saa hyvät otsikot, mutta etuuksien alikäyttö onkin suurempi ongelma. Päädymme taas kielenkäytön ja kommunikaation kysymyksiin.

Ylen verkkosivuilla kirjoitettiin  17.11.2015, että sosiaalietuuksia jätetään usein hakematta, vaikka niihin oltaisiin oikeutettuja. Tämä tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin tukien väärinkäyttö. Kyseessä on merkittävä ongelma siksikin, että usein tuki jää hakematta kaikkein heikoimmassa asemassa olevilta: tyypillinen alikäyttäjä on maaseudulla yksin asuva vanhus.

Miksi ihmiset eivät sitten hae heille kuuluvia palveluja ja tukia? Siksi, että asiointi on usein hankalaa ja jopa nöyryyttävää. Päädymme taas kielenkäytön ja kommunikaation kysymyksiin. Etuuksia hakevan ihmisen on esimerkiksi tiedettävä, millainen ”puheenvuoro” hänen itsensä on esitettävä, millä tavalla viranomaista pitää lähestyä: Voiko vain soittaa? Pitääkö täyttää jokin lomake? Mikä, mistä ja miten? Tarvitaanko lausuntoja? Sitä ennen on pitänyt osata luokitella oma asia viranomaisen näkökulmasta: olenko vanhus, vammainen vai kuntoutuja?

Ei siis ihme, jos tukeen oikeutettu tuntee itsensä voimattomaksi, ei osaa tai ei kehtaa. On tärkeä muistaa, että kielellä ei ainoastaan välitetä asiasisältöjä vaan luodaan muun muassa suhteita. Hyvä hallinto on kielestä kiinni!

Ylen uutinen 17.11.2015

Lue aiheesta enemmän:

Tiililä, Ulla 2009: Palvelut paperisodan päässä. Virkakieli voi väsyttää veteraanin. Gerontologia 2/2009, s. 128–129.

Tiililä, Ulla 2011: Hyvä hallinto ‒ kielenkäytön kysymys. Kielikello 1/2011.


Palaa otsikoihin